თემიდა

   თემიდა (Themis ბერძნ. Θέμις, ნათესაობითი ბრუნვა Themidos) — მართლმსაჯულებისა და სამართლისნობის ქალღმერთია ბერძნულ მითოლოგიაში. ურანოსის და გეას ასული, ზევსის ცოლი. თემიდა (თემისი) წინასწარმეტყველი იყო და კაცთა მოდგმას ზევსის ნებასურვილს აუწყებდა. რომაულ მითოლოგიაში მის ანალოგისაგან, იუსტიციასგან განსხვავებით, მიუმხრობლობისა და ნეიტრალურობის ნიშნად თვალახვეულს გამოსახავდნენ, თემიდა ფართოდგახელილი თვალებით იყო წარმოდგენილი, რათა სიმართლე კარგად დაენახა. იუსტიციასა და თემიდას შორის ამ მნიშვნელოვან განსხვავებაზე დღეს ხშირად მიუთითებენ, როდესაც სამართლისა და სამართლიანობის სხვადასხვაგვარ გაგებაზე საუბრობენ. თემიდა წარმოდგენილი იყო სიუხვის რქითა და სასწორით ხელში. ხშირად იურისტებსა და მოსამართლეებს თემიდას მსახურს უწოდებენ.

33ზევსისგან მან შვა მოირები ( ქალღმერთები, რომლებიც ადამიანის სიცოცხლის ძაფს ართავენ, სიგრძეს უდგენენ და ჭრიან) : კლოტო, ლაქესისი და ატროპოსი. თემიდას წინასწარმეტყველების უნარი გააჩნდა. ერთხელ მან პრომეთეს გაუმხილა, რომ ზევსის და ფეტიდას შვილი ზევს ტახტიდან ჩამოაგდებს. თემიდამ დედამისი გეასგან მიიღო დელფოსის ორაკული, რომლის მეშვეობითაც წინასწარმეტყველებებს ავრცელებდა. მოგვიანებით ორაკული გადასცა მის და ფებას, ხოლო მან ის თავის შვილიშვილს აპოლონს დაუტოვა. თემიდამ ღმერთების კრება მოაწყო და ზევსს დაეხმარა ტროას ომის ბედის გადაწყვეტაში. თემიდას უკავშირდება წინასწარმეტველების, მსხვერპლთშეწირვისა და საღვთო რიტუალები. ოლიმპოს მთაზე გეას და ზევსის საკურთხევლის მახლობლად არსებობდა თემიდას სამსხვერპლოც. მისი და ზევსის შვილები იყვნენ ორები (აუქსო, კარპო და ტალო) – ქალღმერთები, რომლებიც წელიწადის დროებს განაგებდნენ. მისი შვილები იყვნენ ასევე: დიკე (სამართალი), ეირენე მშვიდობა, ეუნომია (წესრიგი) და ასტრეა სამართლიანობის ქალღმერთი.

33ჰომეროსი თემიდას „საბერძნეთის ბნელი ხანის“ ქრ.შ 10 – 9 საუკკენის შემდეგ სოციალური წესრიგის დამამყარებლად მიიჩნევს. თემიდა „საღვთო სამართლის“  შემომღებია.სიგრძეს უდგენენ და ჭრიან) : კლოტო, ლაქესისი და ატროპოსი. თემიდას წინასწარმეტყველების უნარი გააჩნდა. ერთხელ მან პრომეთეს გაუმხილა, რომ ზევსის და ფეტიდას შვილი ზევს ტახტიდან ჩამოაგდებს. თემიდამ დედამისი გეასგან მიიღო დელფოსის ორაკული, რომლის მეშვეობითაც წინასწარმეტყველებებს ავრცელებდა. მოგვიანებით ორაკული გადასცა მის და ფებას, ხოლო მან ის თავის შვილიშვილს აპოლონს დაუტოვა. თემიდამ ღმერთების კრება მოაწყო და ზევსს დაეხმარა ტროას ომის ბედის გადაწყვეტაში. თემიდას უკავშირდება წინასწარმეტველების, მსხვერპლთშეწირვისა და საღვთო რიტუალები. ოლიმპოს მთაზე გეას და ზევსის საკურთხევლის მახლობლად არსებობდა თემიდას სამსხვერპლოც. მისი და ზევსის შვილები იყვნენ ორები (აუქსო, კარპო და ტალო) – ქალღმერთები, რომლებიც წელიწადის დროებს განაგებდნენ. მისი შვილები იყვნენ ასევე: დიკე (სამართალი), ეირენე მშვიდობა, ეუნომია (წესრიგი) და ასტრეა სამართლიანობის ქალღმერთი.

თემიდას ეძღვნება LXXIX ორფიკული ჰიმნი.

Categories: ტიტანები | დატოვე კომენტარი

პოსტის ნავიგაცია

კომენტარის დატოვება

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  შეცვლა )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  შეცვლა )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  შეცვლა )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  შეცვლა )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: